Welcome, Guest. Please Login or Register
YaBB - Yet another Bulletin Board

Home English Norsk HelpLoginRegisterSearch  

Pages: 1 2 3 
Send Topic Print
Kultur og film (Read 90538 times)
Reply #30 - 10/31/14 at 03:59:27  

Administrator   Offline
YaBB Administrator
Welcome to My Bulletin
Board
Oslo

Londontur 2014

24. til 29. september

Også denne høsten ble det tur til London med ballettgjengen. Hva passer vel ikke da bedre enn å fortelle om begivenhetene (som også er strømmet live til kinoer), på denne tråden.

Thriller Live på Lyric Theatre
24. september

Thriller Live er en to og en halv times konsert som feirer de første årene av Michael Jackson og The Jackson 5. Musikalen ble unnfanget av Jackson-familien venn og forfatter, Adrian Grant, og hadde allerede blitt gjennomført i Storbritannia, Tyskland, Nederland, samt Skandinavia før åpningen på Lyric Theatre 2. januar 2009.

Phantom of the Opera på Her Majesty’s Theatre
25. september

Operafantomet er en musikal av Lloyd Webber som åpnet i Londons West End i 1986 (Broadway i 1988). Musikalen er den som har vært satt opp lengst på Broadway, og den som har vært spilt nest lengst på West End (etter Les Misérables). Fullt forståelig, da musikalen (og scenografien) er blant de beste jeg noensinne har sett.

Manon på Royal Opera House
26. september

Dette var premieren på den klassiske balletten Manon. Kenneth MacMillans ballet i tre akter ble kreert for Royal Ballet, og det er en opplevelse å være på premieren i Covent Garden. Handlingen følger den unge kvinnen Manon som står mellom barken og veden: Hennes kjærlighet til studenten Des Grieux og hennes begjær for komforten og velstanden til en rik mann. Manon ble danset av Marianela Nuñez, mens Des Grieux ble danset av Federico Bonelli. Forestillingen har senere blitt strømmet til kinoer over hele verden!

BalletBoyz the TALLENT på Linbury Studio, ROH
27. september

Selv om noen kritikere mente dette ikke var BalletBoyz på sitt beste, var det gøy å besøke Linbury Studio (kjelleren i Royal Opera House) og se denne moderne balletten. The TALLENT bestod av tre balletter:

THE MUMURING
METHUS
MESMERICS
« Last Edit: 10/29/15 at 21:01:12 by Administrator »  

Shakespeares-Globe.jpg (132 KB | 237 )
Shakespeares-Globe.jpg

IP Logged

Reply #31 - 10/29/15 at 22:42:51  

Administrator   Offline
YaBB Administrator
Welcome to My Bulletin
Board
Oslo

New York tur 2015

24. mai til 31. mai

American Ballet Theatre (ABT) feiret i år 75-årsjubileumet sitt på Metropolitan Opera House. Dette kunne vi ikke gå glipp av, så i anledning ABTs 75-årsjubileum reiste ballettgjengen til New York. Der så vi følgende forestillinger:

GISELLE
25. mai

Forventningene var skyhøye da Roberto Bolle og Julia Kent danset hovedrollene i GISELLE på Metropolitan Opera House. Roberto Bolle, som er fra Milano, begynte i ABT som solist i 2009. Julia Kent er amerikansk, opprinnelig fra Potomac, Maryland, startet i ABT i 1986, og ble solist i 1993. Forventningene ble innfridd – en opplevelse for livet.

THE SLEEPING BEAUTY
29. mai

Fredag 29. mai var vi på premieren til Alexei Ratmanskys THE SLEEPING BEAUTY (Tornerose). Før balletten inntok vi et smakelig måltid på Metropolitan Opera House, før opplevelsen fortsatt med denne gedigne balletten. Storslått scenografi og kostymer – en stor opplevelse! Gillian Murphy danset rollen som Aurora. Hun er opprinnelig Florence, South Carolina, og begynte i ABT i 1996, som solist i 2002. Rollen Désiré ble ivaretatt av brasilianske Marcelo Gomes. Han kom fra Manaus før han begynte i 1997 begynte i ABT – fra 2002 som solist.

Det ble selvfølgelig tid til andre store opplevelser i New York, og andre forestillinger!

ALL ROBINS
26. mai

Dette var en oppsetning med New York City Ballet (NYCB) på David H. Koch Theater. ALL ROBINS hadde to koreografier av Jerome Robbins: The Goldberg Variations, og West Side Story Suite. Flott dans og musikk.

AN AMERICAN IN PARIS
27. mai

Man kan ikke ha vært i Big Apple uten å se en Broadway-musikal. Onsdag 27. mai så vi AN AMERICAN IN PARIS på The Palace Theatre.

IP Logged

Reply #32 - 10/29/15 at 23:41:03  

Administrator   Offline
YaBB Administrator
Welcome to My Bulletin
Board
Oslo

Bølgen (2015 film)

Vil det komme en Oscar-nominasjon?

Bølgen er en norsk katastrofe drama film fra 2015. Åkneset er fjellmassivet Geirangerfjorden. Den faller ut og skaper en 85 meter høy bølge. En geolog (Kristoffer Joner) forsøker å advare befolkningen om fjellmassivet, men ender opp i midten av bølgen. Filmen representerer Norge for Oscar for beste fremmedspråklige film på 88th Academy Awards. Det gjenstår å se om effekten er god nok til å imponere Hollywood. Allikevel vil nok mange filmentusiaster vil se filmen som Norges første ekte katastrofefilm.

Kilder

IP Logged

Reply #33 - 11/03/15 at 01:18:53  

Administrator   Offline
YaBB Administrator
Welcome to My Bulletin
Board
Oslo

Manon på Den Norske Opera & Ballett

Generalprøven 18. september 2015, samt forestillingene 25. september 2015, og 9. oktober 2015

Manon er narrativ koreografi, der hovedpersonen selv står med valget mellom kjærlighet, eller et liv i velstand. Handlingen er hentet rett fra et overklassemiljø i Frankrike på 1700-tallet, der hovedpersonen gjennom tre akter beveger seg fra kjærlighet i Paris til elendighet i Louisiana. Manon hadde urpremiere i Norge denne høsten! Balletten ble koreografert av Sir Kenneth MacMillan i 1974, men regnes allikevel blant klassikerne innen klassiskballett. Tross at balletten bare er 41 år, så fikk Nasjonalballetten ny scenografi til Manon.

Anmeldelsene var positive. Dagsavisen skrev at «John Kristian Alsakers scenografi er enkel men virkningsfull, og Ingrid Nylanders 1700-tallsinspirerte kostymer er et syn – i alle fall om man sitter langt fremme i salen og ser alle detaljer» (Kjølstadmyr, 2015). Kulturspeilet mente at dette var «den beste klassiske ballettaften vi har sett i Bjørvika, noensinne» (Thorsås, 2015). Dagsavisen skrev at «det er Yolanda Correa som står for det magnifikke i denne forestillingen» (Kjølstadmyr, 2015). Jeg kan bare si meg enig i dette, da jeg så to forestillinger med Yolanda, som helt klart fikk Manon til å fremstå som en interessant karakter. BRAVO!!

Kilder

Manon-wigs.jpg (99 KB | 191 )
Manon-wigs.jpg

IP Logged

Reply #34 - 11/19/15 at 13:05:12  

Administrator   Offline
YaBB Administrator
Welcome to My Bulletin
Board
Oslo

Londontur 2015

5. til 9. november

I høst besøkte jeg London med mine ballett-venner. Arrangementet på Royal Opera House ble strømmet samme dag, og musikalen CATS er allerede på tape, så derfor er det naturlig å skrive om turen i denne kultur/filmtråden.

Viscera, Afternoon of a Faun, Tchaikovsky pas de deux and Carmen
Friday 6. november

Magisk ballettkveld som var Carlos Acosta siste forestillinger. Viscera koreografert av Liam Scarlett, Afternoon of a Faun av Jerome Robbins, Tchaikovsky pas de deux av George Balanchine, og Carmen av Carlos Acosta var alle flotte forestillinger. Bortsett fra en litt for lang kortversjon av Carmen, var det en fantastisk kveld, med superstjerner som Marianela Nuñez, Steven McRae, Sarah Lamb, og Carlos Acosta.

CATS
Lørdag 7. november

CATS trenger ingen videre introduksjon! Blant de største blockbuster musikalene gjennom tidene, produsert av Cameron Mackintosh, komponert av Andrew Lloyd Webber med en historie basert på Old Possum er Book of Practical Cats av TS Eliot. CATS returnerter denne høsten til London Palladium (strengt begrenset sesong fra 23. oktober 2015 til 2. januar 2016). Beverley Knight spilte Grizabella (Memory). Superb forestilling!

Vært der, gjort det

Vi gjorde andre ting i London også. Ettermiddags-te, Champagne i London Eye, og et kort besøk til London Film Museum: Bond in Motion! Du kan se hele albumet nedenfor samt andre Londonbilder:

CATS-Palladium.jpg (130 KB | 192 )
CATS-Palladium.jpg

IP Logged

Reply #35 - 05/05/16 at 00:52:13  

Administrator   Offline
YaBB Administrator
Welcome to My Bulletin
Board
Oslo

Film: Steve Jobs (2015)

Basert på Walter Isaacsons biografi

Steve Jobs er et filmet teater i tre akter. Disse bygger på lanseringene av Macintosh, Next datamaskinen og iPod. Filmen er filmet i tre forskjellige formater for å representere de tre ulike tidene scenene finner sted: 16mm, 35mm og digitalt! Filmen er skrevet av Aaron Sorkin og regissert av Danny Boyle.

Filmen fikk blandede kritikker. Macworld UK skrev at "det en urett som har blitt gjort", fordi Steve Jobs 'suksesser ikke er fremhevet for å balansere ut all negativiteten om ham. Filmen går i samme retning som filmen Jobs (2013) med Ashton Kutcher. VG skrev at filmen Steve Jobs "er trolig den mest pompøse filmen som noensinne er laget om en selger." Steve Jobs (1955-2011) hadde sterke meninger om design, og utvilsomt estetisk sans, men sannheten er at han ikke visste mye om informatikk. Dette kan jo forklare hvorfor filmen er et filmet teater, eller egentlig et filmet backstage-teater - som trolig ville fungert bedre på scenen!
Undecided

Kilder
« Last Edit: 05/08/17 at 02:31:10 by Administrator »  

IP Logged

Reply #36 - 05/08/17 at 02:44:08  

Administrator   Offline
YaBB Administrator
Welcome to My Bulletin
Board
Oslo

Film: Pirates of the Caribbean: Salazar's Revenge (2017)

Regi: Joachim Rønning, Espen Sandberg

24. mai 2017 kommer den femte filmen i serien Pirates of the Caribbean. Captain Jack Sparrow spilles selvfølgelig av Johnny Depp, som sier han vil spille rollen så lenge publikum liker det. Filmen vil garantert ha en gigantisk inntjening for Walt Disney Pictures, men det virkelig interessante er at regien er ivaretatt av nordmennene Rønning og Sandberg. De har regissert filmer som «Max Manus» og «Kon-Tiki», men aldri en film i dette formatet med et budsjett på $320 millioner. En annen overraskelse er at Paul McCartney har en rolle i filmen, som har premiere 24. mai i Norge (26. mai i USA). Wink

Kilder

IP Logged

Reply #37 - 08/30/17 at 21:51:00  

Administrator   Offline
YaBB Administrator
Welcome to My Bulletin
Board
Oslo

The Metropolitan Opera live på Gimle kino

Høsten 2017 og våren 2018 kan du igjen se liveoverføringer fra The Metropolitan Opera New York i HD kvalitet. Sendingene vises via digitalt projeksjonsutstyr og satellitt mottak på Gimle kino. Det loves krystallklar surroundlyd. Lørdagsvisningene er live, mens mandagsvisningene er opptak.

Sted: Gimle kino
Forestillinger:
  1. Norma (3 t 29 min)
    Lørdag 7. oktober kl. 19:00 (LIVE)
    Mandag 30. oktober kl. 18:30
  2. Die Zauberflöte (3 t 29 min)
    Lørdag 14. oktober kl. 19:00 (LIVE)
    Mandag 6. november kl. 18:30
  3. The Exterminating Angel (2 t 52 min)
    Lørdag 18. november kl. 19:00 (LIVE)
    Mandag 11. desember kl. 18:30
  4. Tosca (3 t 18 min)